Menu Zamknij

Kompleks Maybach I i II oraz Zeppelin/Ranet

Historia tego miejsca rozpoczyna się w latach 30-tych kiedy zbudowano tu schrony przeciwlotnicze zakończone charakterystycznymi iglicami, ale o tych schronach, które rozsiane są praktycznie na całym terenie miasteczka – będzie w kolejnych galeriach.

Skupimy się tu jednak na jednym z dwóch kompleksów schronowych Maybach (I) wraz z podziemnym schronem komunikacyjnym Zeppelin.

Maybach I został wybudowany w 1939 roku (Maybach II powstał rok później) i składał się z ponad 10 niepozornych budynków kształtem przypominających zwykłe domki ze spadzistymi dachami i kominami na typowym osiedlu mieszkalnym z tamtych czasów. Maybach II to obiekt bliźniaczy – zobaczycie go w kolejnych galeriach.

Skrzętny kamuflaż kompleksu Maybach skrywał potężne żelbetowe konstrukcje połączone ze sobą podziemnymi poternami. Każdy z budynków posiadał dwa poziomy piwnic, a każde drzwi były gazoszczelne. Budynki pełniły role mieszkalne ale też pracowali w nich głównodowodzący niemieckich sił zbrojnych.

Maybach I stał się siedzibą Armii Lądowej, a Maybach II zajęło Naczelne Dowództwo Sił Zbrojnych Niemiec.

To właśnie stamtąd wyszły rozkazy ataku na Polskę, które rozpoczęły II Wojnę Światową.

Oprócz kompleksu Maybach nieopodal w lesie znajduje się jeszcze bardziej tajemniczy obiekt o kryptonimie Zeppelin. Był to podziemny schron komunikacyjny umieszczony 18 metrów pod ziemią. Nazwa bunkra pochodzi od nazwy centrali telefonicznej. Cały obiekt jest olbrzymi i w swych przepastnych czeluściach skrywał systemy telekomunikacyjne, a także systemy zapasowego źródła energii elektrycznej, baterie akumulatorów oraz inne systemy umożliwiające przetrwanie, a wręcz ciągłą pracę obiektu przez 2 tygodnie.

Wszystkie obiekty przetrwały bombardowania aliantów i dopiero po zdobyciu terenu przez armię czerwoną zostały przez nich zniszczone. Wysadzono tylko cześć naziemną obydwu kompleksów Maybach, a podziemny schron Zeppelin ocalał. Sowieci po modernizacji schronu wykorzystali potężną konstrukcję bunkra tworząc w jego wnętrzu podziemną kwaterę dowodzenia Zachodniej Grupy Wojsk Armii Czerwonej a schron przemianowano na RANET. Warto wspomnieć, że podobną rolę pełniły podziemne obiekty w Wilkocinie, z tym że w Polsce była to kwatera dowodzenia Północnej Grupy Wojsk Armii Czerwonej i raczej nie była tak spektakularna jak jej niemiecki odpowiednik.

Do dziś możemy zobaczyć zdemilitaryzowane obiekty wchodzące w skład kompleksów Maybach I i II oraz Zeppelin/Ranet, a także inne obiekty jak choćby kilka schronów w tym obiekty łączności troposferycznej i krótkofalowej.

Teren Maybach I oraz schron Zeppelin jest dostępny do zwiedzania z przewodnikiem. Teren Maybach II znajduje się na ogrodzonym terenie prywatnym. W przeciwieństwie do muzealnego Maybach I możliwe jest wejście do części zniszczonych podziemi jednak zalecam szczególną ostrożność. Zdjęcia z Maybach II w kolejnej galerii niebawem.

« z 3 »
Redaktor
Author: Redaktor

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *